Er is nauwelijks een sprankje leven als het gaat om TVR en de ‘nieuwe’ Griffith. We kunnen alleen maar het ergste vrezen.
Een update die voor velen rondom de wederopstanding van TVR niet als een verrassing zal komen. Het project, dat wordt geleid door Les Edgar en met enige fanfare werd gelanceerd tijdens de Goodwood Revival in 2017, lijkt aan het einde van de rit lijkt te zijn gekomen. De laatste toevoegingen aan de toren van bewijsmateriaal die daarop duiden, zijn onder andere het aftreden van stalmeester uit de auto-industrie en CEO van TVR, Jim Berriman, als directeur van het bedrijf in mei 2025 en het feit dat de financiële verantwoording voor 2024 te laat is ingediend bij het Companies House. Oh, en dan is er nog de kleine kwestie van het ontbreken van een platform om een auto op te bouwen of een fabriek om hem in te bouwen.
De wedergeboorte van TVR begon in 2013. Edgar en zijn consortium verwierven 12 jaar geleden voor het eerst de rechten op TVR van de toenmalige eigenaar Nikolai Smolenski en legden al vrij vroeg zijn plannen vast. De nieuwe TVR zou worden gebouwd op het iStream-platform van Gordon Murray en worden aangedreven door een V8 van Ford of GM, afhankelijk van je voorkeur. De doelstellingen waren bescheiden (500 exemplaren van de First Edition Griffith voor 90.000 pond) maar haalbaar. Op papier tenminste.
Er werd 500.000 pond financiering verkregen van de regering van Wales, samen met nog eens 2 miljoen pond van de Welsh Assembly om de ontwikkelingskosten van de Griffith te dekken, terwijl het ook de rekening van 12,35 miljoen pond zou betalen voor de aankoop en renovatie van de voorgestelde fabriek in Ebbw Vale, Zuid-Wales. Tegen december 2018 begonnen de eerste barsten te verschijnen.
Volgens TVR veroorzaakten de Europese regels voor overheidsfinanciering vertragingen bij de voltooiing van de werkzaamheden die nodig waren in de productiefaciliteit van 180.000 vierkante meter. Volgens deze regels moesten de aanbestedingen voor alle werkzaamheden worden verdeeld over het hele handelsblok van de EU.
18 maanden later was TVR op zoek naar meer financiering om te voldoen aan de eisen van de regering van Wales, die erop stond dat het bedrijf de middelen had om de productie te starten voordat het de sleutels van de fabriek zou overhandigen. Er volgde een sprong over de Ierse Zee om 25 miljoen pond op te halen op de beurs van Dublin, gevolgd door een bewering van TVR dat er voor 40 miljoen pond aan orders was binnengekomen en dat de eerste serie van 500 auto's was uitverkocht. De deal was rond, laten we V8 Griffiths gaan bouwen! Maar wacht, meer bedrijven wilden investeren!
Ensorcia Metals kwam langs, onderdeel van de Ensorcia Group die in 2016 werd opgericht om ‘een duurzame toeleveringsketen voor batterijmaterialen te ontwikkelen’. De groep wilde investeren om beide partijen in staat te stellen een reeks van drie elektrische TVR-auto's te ontwikkelen, wat Ensorcia zou helpen zich te vestigen als fabrikant van autobatterijen. Hoe ze dachten dat TVR dit elektrische idee kon realiseren terwijl het bedrijf moeite leek te hebben om een relatief eenvoudige V8 sportauto op de markt te brengen, is een vraag die waarschijnlijk nooit beantwoord zal worden. Ensorcia maakt vandaag de dag nog steeds deel uit van TVR, de meerderheidsaandeelhouder via Ensorcia Automotive, een bedrijf geregistreerd op de Kaaimaneilanden. Het belang van Edger in TVR wordt geschat op minder dan 10 procent.
Naarmate de tijd verstreek, liepen de spaarders weg, werden de leningen van de verschillende entiteiten in Wales teruggevorderd en bleven de kosten stijgen omdat de wetgeving fundamentele wijzigingen aan het originele Griffith concept oplegde. Edgar had het er zelfs over dat TVR op zoek ging naar andere opties dan de fabriek in Ebbw Vale om de Griffith te bouwen. Dat viel in goede aarde in Zuid-Wales.
Dan zijn er nog de andere factoren die het einde van TVR's wederopstanding inluiden. Het oorspronkelijke plan om Gordon Murray's iStream-chassis technologie te gebruiken om de Griffith te bouwen was een goed plan, maar in 2023 nam Forseven (dat onlangs fuseerde met McLaren) Gordon Murray Technologies en daarmee de rechten op iStream over, waardoor TVR geen platform meer had om auto's op te bouwen.
TVR Griffith
Niet dat TVR ze ergens kon bouwen, want eind 2023 verloor het bedrijf het recht om de fabriek in Ebbw Vale te gebruiken. Enkele dagen later kondigde het bedrijf wel aan dat het zijn eerste merkencentrum zou openen op het circuit van Thruxton in Hampshire. Ook dat is niet gebeurd. Sindsdien is er niets meer gebeurd, afgezien van het eerder genoemde vertrek, de matige boekhouding en de aflopende APK van de eerste Griffith.
TVR is een merk dat sinds zijn geboorte in 1947 bij menig autoliefhebber in het hart heeft gesloten. Zoals alle Britse sportautobedrijven met een kleine oplage kende het merk ongelooflijke hoogtepunten met schitterende producten en rampzalige dieptepunten (ondanks dat de producten nog steeds indruk maakten). Onder Peter Wheeler vestigde het merk zich als een topconcurrent in de sportwagenwereld die zich echt zorgen maakte en zeker onder de huid van Porsche en anderen kroop. Die passie, steun en liefde voor TVR bestaat nog steeds. De auto's zijn stevig verankerd als iconen uit een tijdperk dat weinigen zullen vergeten.
Acht jaar na de laatste wedergeboorte benoemen we het: TVR is, met spijt en grote droefheid, dood. Helaas is de kans dat de papegaai van Monty Python weer tot leven komt groter dan dat er een nieuwe Griffith in productie wordt genomen. Geloof ons, we zouden willen dat dit niet het geval was.
EVO Magazine Stuart Gallagher
17 jul 2025
TVR Griffith